Performance Marketing

Performance Marketeer

Results are all that matters

De Performance Marketeer is één van de meest recent ontwikkelde marketing posities binnen het speelveld van online marketing. Eigenlijk lijkt het een overbodige functienaam, want marketing inspanningen zouden altijd gebaseerd moeten zijn op het realiseren van prestaties. Dus waarin verschilt dan een Performance Marketeer van andere (online) marketing functies?

Bij Performance Marketing draait alles om de output. Media campagnes worden ingericht om resultaten te realiseren met een scherpe focus op de doelgroepen die bereikt moeten worden. Doelen kunnen zijn het genereren van leads, het reduceren van cost per lead/sale of het verhogen van traffic. Omdat alles draait om direct meetbare resultaten wordt er vaak ook grotendeels of zelfs alleen maar betaald voor de gerealiseerde resultaten.

consultant aan het woord

Performance (resultaten) kan worden gemeten, en misschien is dat (naast het afrekenmodel) ook meteen het grote verschil tussen Performance Marketeers en andere marketingfuncties. KPI’s die worden gemeten zijn bijvoorbeeld traffic naar website, aantallen leads, likes, follower base, sales, conversies en alle “CP-varianten” zoals Cost per Click, Cost per Lead en Cost per Acquisition. Elke marketing euro wordt gemeten in ROI. Vaak worden Performance Marketeers ook betaald naar aanleiding van de resultaten die ze realiseren, in tegenstellingen tot andere marketeers die worden betaald aan de hand van inspanningen. In het geval van Performance Marketing worden de risico’s ook vaker verdeeld tussen de adverteerder en de publisher.

Bij Performance Marketing wordt er vaak op korte tot middellange termijn resultaten verwacht, terwijl bijvoorbeeld Brand Marketeers zich bezighouden met het bouwen van merken en klantrelaties. Dit kunnen strategische trajecten en campagnes zijn die op langere termijn resultaten opleveren die bovendien moeilijker te meten zijn.

Performance Marketeers zijn vaak analytisch en data driven; ze meten en testen op zaken als zoekwoorden, tijdstippen, visuals en content. Ze doen A/B testen en gebruiken geavanceerde softwaresystemen om de resultaten te optimaliseren. Ze analyseren de opbrengsten van ingezette media zoals Linkedin, Instagram, Google Ads en TikTok. Daarbij werken ze ook vaak samen met SEA en SEO specialisten, content marketeers en visual marketeers. Als Performance Marketeer moet je naast analytisch denkvermogen ook beschikken over eigenschappen als doelgericht en stressbestendig; je resultaten worden immers constant gemonitord en vormen de basis van de tevredenheid van je (interne) klanten en vaak zelfs voor het inkomen dat wordt gerealiseerd voor jouw inspanningen.

twee consultants vergaderen

Functie-eisen Performance Marketeer

De typische (harde) eisen die werkgevers stellen aan een performance marketeer zijn onder andere

  • Ervaring in soortgelijke functie
  • Een afgeronde HBO/WO opleiding richting marketing
  • Kennis van marketing automation oplossingen (denk aan Hubspot), CRM (zoals Salesforce), Google Analytics en social media
  • Uitstekende beheersing van Nederlandse (en vaak ook Engelse) taal
  • Sterke analytische en cijfermatige vaardigheden
  • Data gedreven en output gericht

Salarisindicatie Performance Marketeer

Afhankelijk van je ervaring, verantwoordelijkheden en type organisatie liggen de salarissen tussen de €3000 en €5000 per maand plus secundaire voorwaarden. In sommige gevallen is er ook een bonusregeling.

Ben je op zoek naar een Performance Marketeer?
Laat dan hier je gegevens achter, dan nemen we direct contact met je op. Niet alleen zijn we succesvol in het snel en goed invullen van marketing vacatures, we kunnen je ook adviseren over de rol die je zoekt en de situatie op de arbeidsmarkt (waaronder arbeidsvoorwaarden)

Of zoek je juist een nieuwe uitdaging als Performance Marketeer?
Kijk dan hier voor ons aanbod. Je kunt dan gericht reageren. Onze recruitment consultant zal samen met jou kijken of er mogelijk sprake kan zijn van een match. Dat gebeurt onder andere in een interview. Daarnaast kan onze recruiter jou adviseren over zaken als arbeidsvoorwaarden.