SEA specialist en director hebben een gesprek

Wat doet een SEA Specialist?

Een SEA Specialist is de marketeer die voor “betaalde vindbaarheid” op zoekmachines zoals Google zorgt. Het doel van deze functie is uiteindelijk zorgen voor maximale traffic naar de website en optimale conversie van bezoek naar aankoop of aanvraag van informatie.

De SEA (Search Engine Advertising) Specialist houdt zich dus bezig met zoekmachine marketing (SEM), net als de SEO Specialist [link naar onze pagina] die verantwoordelijk is voor de “organische vindbaarheid” van de websites. Het grote verschil tussen SEA en SEO is dat SEA gaat over betaald adverteren, waarbij de effecten van SEO minder snel zijn dan die van SEA.

Een SEA Specialist analyseert om te beginnen het zoekgedrag van de doelgroep en de SEA strategie van de concurrenten. Daarvoor zijn tools beschikbaar zoals Google Keyword Planner. Vanuit de Marketing Strategie wordt de SEA Strategie gemaakt, waarin doelen staan als bereik, conversie en ROI (vaak uitgedrukt in termen als Cost per Click of Cost per Sale) van het SEA budget. Ook wordt er al een voorschot genomen op de (sponsored) campagnes die moeten worden uitgerold.

Vervolgens wordt de strategie uitgevoerd, waarbij op basis van onder andere de data uit de zoekwoorden analyse, resultaten van vorige campagnes en A/B testen constant wordt gezocht naar optimalisatie van de resultaten. Een belangrijk onderdeel is de besteding van het SEA budget op relevante zoekwoorden, waarbij je met concurrenten biedt op woorden om de hoogste positie te krijgen. Je werkt hier vooral met de bidding tool Google Ads en de analyse tool Google Analytics.

Je opereert over het algemeen in een team waarbij je nauw samenwerkt met bijvoorbeeld de Content Marketeer die helpt met het schrijven van pakkende advertentieteksten, de SEO Specialist en de Performance Marketeer.

Functie-eisen SEA Specialist

De typische (harde) eisen die werkgevers stellen aan een SEA Specialist zijn onder andere

  • HBO/WO denk/werkniveau
  • Enkele jaren ervaring met SEA werkzaamheden
  • Kennis van Google Ads en Google Analytics
  • Analytische en cijfermatige vaardigheden
  • Zeer resultaatgericht
  • Uitstekende beheersing van Nederlandse (en soms Engelse) taal
  • Overtuigende persoonlijkheid
  • Creatief
consultant schrijft op een kladblok

Salarisindicatie SEA Specialist

Afhankelijk van je ervaring, verantwoordelijkheden en type organisatie liggen de salarissen tussen de €2800 en €5000 per maand plus secundaire voorwaarden.

Ben je op zoek naar een SEA Specialist?
Laat dan hier je gegevens achter, dan nemen we direct contact met je op. Niet alleen zijn we succesvol in het snel en goed invullen van marketing vacatures, we kunnen je ook adviseren over de rol die je zoekt en de situatie op de arbeidsmarkt (waaronder arbeidsvoorwaarden)

Of zoek je juist een nieuwe uitdaging als SEA Specialist?
Kijk dan hier voor ons aanbod. Je kunt dan gericht reageren. Onze recruitment consultant zal samen met jou kijken of er mogelijk sprake kan zijn van een match. Dat gebeurt onder andere in een interview. Daarnaast kan onze recruiter jou adviseren over zaken als arbeidsvoorwaarden.