Meer dan een storyteller
Content is King, en dus is de Content Marketeer een sleutelspeler binnen de (marketing)organisatie. Een Content Marketeer of Specialist vertelt en vertoont verhalen, maakt informatieve documenten en schrijft puntige advertenties met een duidelijk doel; specifieke doelgroepen moeten worden bereikt en overtuigd om zaken te doen. Om dat te bereiken moet een Content Marketeer in staat zijn om pakkend, creatief, zakelijk, intelligent en professioneel te schrijven. Content gaat over zaken als trends, events, ontwikkelingen binnen de markt of het bedrijf, engagement en employer branding. En het is zichtbaar op websites, online advertenties, whitepapers, blogs, werken-bij-pagina’s, infographics, social media, noem maar op. Een prachtig en breed vak binnen het marketing landschap.
Want een vak is het. Zo moet een Contentspecialist (of copywriter) marketingdoelstellingen kunnen vertalen naar een content-strategie en deze weer naar concrete content. De Content Marketeer heeft ook verstand van SEO om er voor te zorgen dat teksten een positieve bijdrage leveren aan de vindbaarheid op zoekmachines. Uiteraard kan de Content Marketeer daarvoor ook samenwerken met een SEO Specialist of een Performance Marketeer. En er zijn specifieke spelregels die gelden per doelgroep en per social medium; op Instagram moet de boodschap anders zijn dan op LinkedIn.
Overigens is content niets zonder de juiste visuals. Een Content Marketeer werkt daarom nauw samen met vormgevers om de content zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden, alhoewel steeds vaker wordt verwacht dat de Contentspecialist zelf in staat is om ook de visualisatie van de content zelf te verzorgen.
Ook de stijl van de Content Marketeer is belangrijk; copywriting moet losjes en soms ronduit humoristisch zijn bij merken die zich richten op een jong publiek dat moet worden bereikt via een jeugdig social medium. Een mooi voorbeeld is www.pockies.com, waarbij de Content Marketeer in staat moet zijn om onderbroeken op een grappige manier te beschrijven. Maar als er professionals moeten worden bereikt en overtuigd via LinkedIn dan is een andere stijl noodzakelijk. Onze whitepaper voor freelance marketeers moet bijvoorbeeld juist informatief zijn. Daarom is het belangrijk dat een Content Specialist wordt gematched aan een merk en doelgroep die bij hem past.
Functie-eisen Content Marketeer
De typische (harde) eisen die werkgevers stellen aan een content marketeer zijn onder andere
- Ervaring in soortgelijke functie (denk aan schrijven van blogs, whitepapers of content op websites en social media)
- HBO (soms WO) denkniveau, afgeronde opleiding niet altijd verplicht
- Uitstekende beheersing van Nederlandse (en vaak ook Engelse) taal, afhankelijk van opdrachtgever soms “academisch schrijfniveau”
- Kennis van SEO
- Afhankelijk van breedte kennis van Photoshop, Illustrator, Adobe XD en/of InDesign en kennis van andere visualisatie technieken alsmede WordPress
Salarisindicatie Content Marketeer
Afhankelijk van je ervaring, verantwoordelijkheden en type organisatie liggen de salarissen tussen de €2500 en €3500 per maand plus secundaire voorwaarden.
Ben je op zoek naar een Content Marketeer?
Laat dan hier je gegevens achter, dan nemen we direct contact met je op. Niet alleen zijn we succesvol in het snel en goed invullen van marketing vacatures, we kunnen je ook adviseren over de rol die je zoekt en de situatie op de arbeidsmarkt (waaronder arbeidsvoorwaarden)
Of zoek je juist een nieuwe uitdaging als Content Marketeer?
Kijk dan hier voor ons aanbod. Je kunt dan gericht reageren. Onze recruitment consultant zal samen met jou kijken of er mogelijk sprake kan zijn van een match. Dat gebeurt onder andere in een interview. Daarnaast kan onze recruiter jou adviseren over zaken als arbeidsvoorwaarden.