Eerlijk is eerlijk; op lijsten van jobs die in de problemen komen of zelfs verdwijnen door de komst van AI staat de positie van Content Marketeer vaak genoemd. Tussen meer voor de hand liggende posities als Customer Services Agents, boekhouders en juridische adviseurs lopen gevaar. Ook Business Insider noemde in een artikel in april van dit jaar dat AI steeds beter in staat zal zijn om content te creëren voor commerciële doelen. Dat klinkt als een frontale aanval op het mooie (en nog relatief jonge) vak van Content Marketeer.
Moeten we ons zorgen maken?
We stelden deze vraag aan verschillende Marketing Managers en CEO’s en aan de ‘vijand’ zelf, AI. Het laatste antwoord namen we integraal over, maar laten we eerst beginnen met de mening van de marketing kenners.
Volgens Steven Wickel, Marketing Manager bij LGH, verhuurspecialist in hijsmaterieel, zal het zo’n vaart niet lopen. “Er zal op basis van het algoritme een standaard in de informatie ontstaan en dat gaat de mens herkennen. Creativiteit van verwoording is en blijft altijd mensen werk. De mens denkt nog altijd tientallen keren sneller dan computers.”
Jurrien Strobel, CEO van Shiftbase, vindt dat AI juist nieuwe kansen oplevert voor Content Marketeers. “Door middel van AI kan je eenvoudig een zoekwoorden onderzoek uitvoeren, content cluster maken en teksten genereren. Kortom, AI tools geven je super power!” Enes Kartal, Marketing Manager bij QS Solutions, gaat nog zelfs nog een stapje verder. “Ik denk zelfs dat het veel contentmarketeers gaat voortbrengen. De vraag is vooral “Hoe ga je AI inzetten om je werk nog beter/efficiënter te maken?” Ik ben van mening dat AI de creativiteit van contentmarketeers naar een andere level kan brengen. Daarvoor moet je wel veel tijd investeren om het ook echt te begrijpen. Contentmarketeers die AI niet omarmen gaan zeker verdwijnen. Victor Roos van Drake & Farrel sluit zich hierbij aan “AI betekent dat een contentmarketeer sneller tot juiste boodschappen komt afgestemd op de diverse doelgroepen. Daarom zie ik AI als hulpmiddel en niet als vervanging van. Wel denk ik dat er minder content marketeers nodig zullen zijn.”
Tenslotte zegt Kasia Cortes, Head of Alpro/Danone, dat de ontwikkeling van AI zal zorgen voor meer efficiency rondom content marketing. “Het zal er voor zorgen dat content nog beter gaan worden gepersonaliseerd, zelfs tot op individueel niveau. De Content Marketeers krijgen meer ruimte om hun creatieve kwaliteiten te benutten. Daarnaast zal content marketing een hogere ROI gaan genereren; de content gaat meer geld opleveren tegen lagere investeringen.”
Wat AI er zelf van denkt
We waren benieuwd of AI in de toekomst nog Content Marketeers naast zich zou dulden. Daarom stelden we haar de vraag “Wat is jouw visie op de effecten van jouw komst op de positie van Content Marketeers?”
“Als AI-assistent geloof ik dat de opkomst van AI-technologie inderdaad invloed heeft gehad op de rol van contentmarketeers. Met behulp van AI kunnen marketeers nu grote hoeveelheden data analyseren om inzicht te krijgen in hun doelgroep en content te creëren die hen aanspreekt. Bovendien kunnen AI-tools helpen bij het optimaliseren van inhoud voor zoekmachines, waardoor de zichtbaarheid en het bereik worden vergroot. Ik geloof echter ook dat AI de creativiteit en storytellingvaardigheden van menselijke contentmarketeers niet volledig kan vervangen. Hoewel AI gegevens kan analyseren en trends kan identificeren, is er nog steeds menselijke input nodig om meeslepende en boeiende verhalen te maken die een emotionele band met het publiek kunnen aangaan. Daarom zie ik AI als een tool die het werk van contentmarketeers kan verbeteren in plaats van hen te vervangen.
Ik geloof dat de rol van contentmarketeers evolueert met de vooruitgang van AI. Naarmate AI-technologie geavanceerder wordt, wordt het steeds vaker gebruikt om taken zoals het maken, distribueren en optimaliseren van content te automatiseren.Dit betekent dat contentmarketeers zich moeten aanpassen aan het veranderende landschap en nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om effectief met AI te kunnen werken. Ze moeten bijvoorbeeld bekwaam worden in data-analyse en -interpretatie om AI-tools effectief te kunnen gebruiken. Bovendien zullen contentmarketeers zich moeten concentreren op het ontwikkelen van creatieve en strategische denkvaardigheden om content te ontwikkelen die resoneert met doelgroepen en opvalt in een steeds competitievere digitale markt.
Al met al is de rol van een contentmarketeer aan het veranderen, maar ik geloof dat AI-technologie nog in de kinderschoenen staat en dat er altijd behoefte zal zijn aan menselijke expertise en creativiteit bij het maken van hoogwaardige content die het publiek aanspreekt en inspireert.”
Toekomstbestendige Content Marketeer
Alle betrokkenen lijken het met elkaar eens; AI en de Content Marketeer zullen in de toekomst elkaar juist gaan versterken. AI is sterk op data en inhoudelijke content, maar zal voorspelbaar zijn in haar content en zeker niet creatief. Voor dat laatste zijn de Content Marketeers onmisbaar en krijgt hij of zij zelfs meer ruimte. Het is wel zaak dat de Content Marketeer de kracht van AI weet te benutten en beschikt over kwaliteiten als creativiteit en story-telling.
Kortom, zorg er voor dat je over de future-proof Content Marketeer beschikt. Daar gaat AI jou voorlopig niet mee kunnen helpen, maar niet getreurd want laten wij nou heel sterk zijn in het vinden, overtuigen en selecteren van deze professionals! Laat hier je gegevens achter. We bellen jou binnen 24 uur en kunnen snel voor je aan de slag.
Content Marketeers die weer helemaal gerust zijn gesteld en zin hebben om een move te maken kunnen hier een mooi aanbod van Content Marketing vacatures bekijken.
Over Marketingrecruiters:
Marketingrecruiters is een jong en fris marketing recruitment bureau met meer dan 15 jaar ervaring. Nederland kent ons als Salesrecruiters, maar de afgelopen jaren hebben we tevens talloze marketeers aan een uitdaging geholpen. Door onze ervaring in sales recruitment begrijpen we de wisselwerking tussen marketing en sales in het behalen van de marketing- en groeidoelstellingen.
Wij snappen als geen ander hoe de afdelingen sales en marketing groeidoelstellingen realiseren door samen te werken. Of het gaat om een junior social marketeer of senior strateeg: bij ons ben je aan het juiste adres. Voor vaste posities en voor interim marketing opdrachten. Benieuwd naar onze werkwijze? Wij vertellen je er hier graag meer over!