To freelance or not to freelance

To Freelance, or not to Freelance: Interview – Daniel

Als Marketeer en als opdrachtgever sta je geregeld voor de keuze: to freelance, or not to freelance.

Bij Marketingrecruiters krijgen we hier dagelijks vragen over. Zowel vanuit de opdrachtgever als vanuit de (wannabe) freelance marketeers. Wij voorzien ze dan altijd van alle ins en outs en trachten daarin het beste advies te geven. Vlak voor de feestdagen spraken wij hierover met Daniel Groothuis, een freelancer die via ons een tijdelijke opdracht heeft vervuld bij Medi-Link.


Waarom ben je zelfstandig gaan werken?

Ik heb naast mijn parttime werk altijd extra klussen gedaan. In eerste instantie wat kleinere klussen voor bekenden en uiteindelijk ook vaker grotere klussen. Ik zal er altijd naar streven om mijn werkzaamheden met 120% in te zetten. Dit was voor mij niet mogelijk omdat ik ook nog bij mijn vaste baan mijn inzet wou tonen.


Waar selecteer je werkgevers op?

Ik vind het belangrijk om voor bedrijven te werken die een verschil willen maken, dat is ook de reden waarom ik bij Medi-link werkte. Ik moet een klik voelen en de missie van een organisatie geloven. Daarnaast is de manier van werken voor mij belangrijk. Voor mij is de vrijheid fijn, met name de flexibiliteit om op afstand te werken en ‘workations’ te maken.


Wanneer kiest een werkgever voor een Freelancer?

Naar mijn mening moet een werkgever altijd de risico’s en voordelen van beide opties afwegen. Een vaste werknemer aannemen betekent dat er meer vaste lasten komen, een interimmer/freelancer draagt minder risico, maar rekent vaak wel een hoger tarief. Daarnaast is het verstandig om te overwegen of het om een tijdelijk project gaat (zoals het opvangen van een zwangerschap, tijdelijke projecten/campagnes of een groot tijdelijk project zoals het opzetten van strategieën).


Wat is het grootste nadeel van Freelance werken?

Op Freelance-basis werken betekent dat ik van A-Z verantwoordelijk ben en alles zelf moet regelen. Ik ben mijn eigen new business manager, projectmanager en marketing specialist. Soms moet je werk doorgeven omdat je het druk hebt, en soms moet je juist hard je best doen om aan werk te komen. Dat is niet voor iedereen. Ook heb je bijna nooit vastigheid en zul je veel moeten schakelen tussen verschillende projecten.


Wat is het grootste voordeel?

De vrijheid om je dag, maand en jaar zelf in te delen en daardoor efficiënt te werken. Als freelancer leer ik veel sneller, in een jaar leer ik wat ik normaal in drie jaar leer. Door die vrijheid kan ik ook veel meer werk verzetten in een bepaalde tijd. Wanneer je voor jezelf werkt, ben je minder afhankelijk van een werkgever en is er meer gelijkwaardigheid; in loondienst had ik het idee dat ik afhankelijker was.


Welk advies zou je iemand geven die overweegt te gaan freelancen?

Je moet nagaan of het ondernemerschap wel echt iets voor je is. Begin niet meteen met freelancen op fulltime basis, maar doe eerst wat projecten en kijk dan stap voor stap of het bij je past. Wanneer je als freelancer werkt, heb je meer vrijheid, maar ook minder zekerheid dan wanneer je in loondienst bent; dat is een risico die je moet kunnen nemen.


Werk je vaker met recruitmentbureaus samen voor het vinden van opdrachten? 

Eigenlijk nog niet, maar ik ben het wel van plan! De eerste samenwerking is mij goed bevallen.


Hoe ervaar je de samenwerking met Marketingrecruiters?

Het is heel fijn dat er een derde partij is die ervoor zorgt dat er geen misverstanden ontstaan en dat administratieve klussen sneller worden opgepakt. Ook het contact met Enrique was heel prettig. Hij is als het ware even je businesspartner in het vinden en aannemen van opdrachten. Je krijgt er een collega bij, terwijl je er vaak als freelancer alleen voor staat.

 

Wil je meer lezen over het inhuren van een tijdelijke kracht, klik dan hier. Of neem een kijk op Interimrecruiters