Digital marketing is hot en Covid heeft dat alleen maar aangeslingerd. Daar kunnen we niet meer omheen. Sinds Covid is thuiswerken geen belemmering meer en de transitie naar het digitale werken is het nieuwe normaal geworden. Organisaties zijn hierdoor actiever dan ooit geweest in het faciliteren van het thuiswerken van hun personeel. Diezelfde organisaties zijn ook meer gaan investeren in data-driven marketing omdat ze ook business-wise de noodzaak inzien van digitalisering. Hierdoor stijgt de vraag bij organisaties enorm naar digitale marketing professionals om deze digitalisering succesvol door te voeren.
Top 3 digital marketingfuncties:
Een analyse van de beschikbare marketing vacatures (Linkedin en jobboards) aangevuld met onze eigen ervaringen geeft de volgende top 3:
Performance Marketeer:
Performance marketing is heel strik strikt genomen het resultaatgericht inzetten van (online) media. Het is 100% meetbaar en voorziet in een uitstekende tracking van je resultaten. Bij de meeste traditionele marketing campagnes betalen adverteerders vooraf een bepaalde advertentieruimte in Google of voor een linkbuilding budget aan het online marketingbureau. Dat resulteert vaak in onnodige uitgaven zonder ooit een conversie te zien. Niet echt rendabel dus. Met performance based marketing betalen adverteerders en bedrijven alleen voor elke aankoop/conversie of klik.
Performance based marketing onderscheidt zich door het lage risico voor bedrijven en adverteerders. Met een goed opgezette performance marketing weet je bijna exact hoeveel euro’s je marketingacties je opleveren. Dankzij de nieuwste technologieën en de geavanceerde advertentieplatformen worden daarnaast alle campagnedata bijgehouden.
Een Performance Marketeer houdt zich voornamelijk bezig met het bedenken en uitvoeren van online campagnes die direct leiden tot meetbare resultaten. Ze zorgen ervoor dat er doelgericht wordt geadverteerd en specifiek meetbare doelen (% terugkerende websitebezoekers, verbetering verkoopresultaten online) behaald worden.
Een Perfomance marketeer focust zich met name op display en affiliatie marketing (paid media). Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een Google Advertising campagne om een whitepaper te promoten. Websitebezoekers kunnen de whitepaper downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Dit soort campagnes worden continu worden bijgestuurd, zodat de hoogst mogelijke conversie wordt behaald en winstgevendheid wordt gerealiseerd. Bovendien helpen ze een organisatie met het voortraject met het helder en concreet maken van de te behalen doelen.
Content Specialist:
De rol van content wordt steeds belangrijker voor organisaties. Website bezoekers willen tegenwoordig sneller hun informatie vinden maar tegelijkertijd ook geboeid en vermaakt worden. Dit alles draagt bij aan de ideale conversie en terugkomen als geïnteresseerde klant. Maar content is ook belangrijk om correct geïndexeerd te worden in de bekende zoekmachines, Google en Bing moeten tenslotte wel begrijpen wat jouw site te bieden heeft. Dat bevordert de online vindbaarheid.
Deze belangrijke content is dus onmisbaar, maar wie maakt al deze content en wie zorgt ervoor dat het correct op de website komt? Bij het produceren van content zijn er een hoop disciplines betrokken. Denk bijvoorbeeld aan journalisten, copywriters, contentmanagers, communicatie medewerkers etc. Dat is een hele club aan mensen. Daarom kiezen veel organisaties om één specialist aan te nemen die strategisch alle content marketing voor zijn of haar rekening neemt. Iemand die exact weet hoe het gehele traject werkt. Deze alleskunner is de Content specialist.
De contentspecialist bezit strategisch inzicht en weet wat voor soort online content het beste resoneert bij de doelgroep van de organisatie. Uiteraard is kennis van SEO onmisbaar en weet de content specialist in no time een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Een goede contentspecialist komt altijd beslagen ten ijs en doet research. Dat kan door middel van Google Analytics en andere inzichten. Een nieuwsgierige contentspecialist volgt ook de trends en is op de hoogte van alle nieuwe online ondersteunende tools.
Ook bezit de specialist de creatieve vaardigheden op het gebied van schrijven en het maken of bewerken van visuals. Ook een complete beheersing van WordPress, Photoshop, Canva zijn onmisbaar.
SEA Specialist
SEO en SEA zijn begrippen die je veelvuldig tegenkomt als het gaat om Search Engine Marketing (SEM), ofwel zoekmachinemarketing. Dit is het geheel van activiteiten waarbij het doel is om de website zo goed mogelijk in de zoekmachines naar voren te laten komen.
SEA (Search Engine Advertising ) behoeft wellicht weinig uitleg meer, maar het is eigenlijk niet meer dan zoekmachineadverteren. In tegenstelling tot de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ zoekresultaten, gaat het bij SEA uitsluitend om gesponsorde zoekresultaten.
De SEA Specialist is misschien wel de meest gevraagde vacature van het moment, maar wat doet deze specialist precies? Een SEA-specialist (ook wel online marketeer of SEA-marketeer) is iemand die door middel van betaalde advertenties bij zoekmachines als Google, Yahoo en Bing ervoor zorgt dat websites zo goed mogelijk online vindbaar zijn. De bedoeling is om hiermee het aantal bezoekers, de omzet van de website en de awareness te verhogen.
Deze expert, die niet alleen campagnes opzet, analyseert zorgvuldig wat bezoekers doen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Op basis van die inzichten kan de SEA-specialist zien welke advertenties converteren en welke niet en wat het exacte gedrag is van de bezoekers van de site. Is er meer fine-tuning nodig, moeten de bezoekers verder de funnel in, waar lopen ze vast? Dat zijn zaken waar de SEA-specialist het verschil kan maken en kan zorgen de bezoekers sneller het gewenste gedrag gaan vertonen (conversie).
Dat wil zeggen dat de juiste advertenties op de juiste plekken komen te staan.
De concurrentie in de zoekmachines is stevig, het is dus aan de SEA specialist om continue te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de organisatie altijd boven aan in de zoekresultaten komt te staan en het maximale uit de campagnes haalt.
Ben jij een digital marketing professional die op zoek is naar een baan als Performance Marketeer, Content specialist of SEA Specialist? Bekijk dan snel onze vacaturepagina. Wij komen graag met je in contact!
Ben je juist op zoek naar digital marketing talenten en lukt de zoektocht niet in deze krappe markt? Laat dan hier je gegevens achter, de oplossing is dichterbij dan je denkt!